Testiimme eksyi vaihteeksi muutakin kuin puhelimia tai tabletteja; tällä kertaa Jabran Bluetooth handsfree-laitteen muodossa. Jabralla on pitkä historia matkapuhelintarvikkeiden, erityisesti handsfree-tuotteiden valmistajana. Aiempaa kokemusta valmistajan tuotteista ei tosin ole kovin läheisestä menneisyydestä. Voidaan siis sanoa, että mitään ennakko odotuksia ei ollut kasaantunut taakaksi asti.

Testattavaksi saapui Jabra Freeway, Bluetoothilla toimiva handsfree-laite autokäyttöön. Kyseessä on siis hyvin yksinkertaistettuna kaiutinyksikkö, joka on varustettu Bluetooth-yhteydellä.  Laitetta testattiin pitkään ja hartaasti, yhteensä pitkälti kolmatta kuukautta, sillä se oli koko testin läpi päivittäisessä käytössä.

IMG_0187

Laite on tarkoitus laittaa kiinni aurinkolippaan, mutta myös muutkin sijoittelut ovat mahdollisia. Lippaan kiinnitystä varten laitteessa on kiinnityslenkki, joka kokonsa puolesta mahdollistaa kiinnityksen melkein mihin tahansa aurinkolippaan. Haasteita ilmeni ainoastaan yhdessä autossa, tosin siinä alkuperäiset lipat oli vaihdettu näytöllisiin jälkiasennusmalleihin.

Muutaman auton kanssa pientä päänvaivaa aiheutti lipassa olevat peilit, taskut ja muut säilytysratkaisut, mutta näistä selvittiin etsimällä lipan leveydeltä sopivampi paikka Freewaylle. Silti esimerkiksi Volkswagen Transporter T5 kanssa piti olla varovainen Freewaytä kiinnittäessä ja irroittaessa ettei lipan taskussa säilytettävät paperit ja kilvet vaurioidu.

IMG_0214

Aurinkolipassa ollessaan Jabra Freeway tuntui aluksi hieman oudolta; varsinkin vaalealla kattoverhoilulla varustetuissa autoissa vaati hieman enemmän totuttelua pitää mustaa mötikkää näkökentän yläreunassa, joka on syy miksi en itse ole aikaisemmin innostunut tämän tyyppisistä laitteista. Tummemmalla kattoverhoilulla varustetuissa autoissa totuttelu onkin jo sitten helpompaa.  Freeway ei kuitenkaan missään kokeilluista autoista tullut näkökenttään esteeksi, tosin aivan matalimmissa urheiluautoissa ongelmia saattaa ilmetä. Tällä kertaa matalin kinneri jossa Jabraa pikaisesti koeponnistettiin oli parin vuoden ikäinen Porsche 911. Valitettavasti kyseisen auton kanssa emme päässeet kokeilemaan tuotetta ajon aikana…

IMG_0213

Jabra Freeway on kohtuullisen kookas, noin kahden rinnakkain asetetun tupakka-askin kokoinen laite. Sen kaikki muut kyljet ovat täysin tasaisia, mutta yhteen on laitettu mikroUSB-liitäntä ja virtakytkin. Laitetta voi siis ladata käytännössä millä tahansa mikroUSB-liitäntää käyttävällä kännykkälaturilla. Laitteen mukana seuraa autoon latauspistoke johon saa kiinnitettyä USB-kaapelin, sekä pitkä ja kapea kaapeli laitteen lataamista varten. Kaapelin pituus on vähintäänkin riittävä suurinpaan osaan autoista, mutta vain jos kaapeli kiipeää tuulilasin keskeltä ylös. Yleensä kun lataukseen kelvolliset pistokkeet löytyvät auton keskikonsolista, ei kaapelin pituus kuitenkaan riitä, jos sitä haluaa kierrättää vaikkapa a-pilarin kautta.

Laitteen päällä on mattapintaisella kumimaisella materiaalilla päällystetty etulevy ja sen katkaiseva kankaalla peitetty kaiutinosa. Materiaaleissa ainoa ongelma oli niiden nöyhtämagneettimainen ominaisuus. Tästä huolimatta laite on helppo pyyhkäistä puhtaaksi. Ulkoasu on hillityn tyylikäs, joskin mattapinnoitettu osa saattaa naarmuuntua käytössä jonkin verran. Päällä on siististi merkittynä kaikki näppäimet ja keskellä harjattuna metalli-plakaattina Jabran merkki.

IMG_0189

Freewayn etureunassa, joka on otsaa kohti auton aurinkolippaan asennettuna, on yksi koko päädyn kattava nappi: puhelimen luuri. Tämä myös vilkkuu harvakseltaan sinisenä kun Bluetooth-yhteys on päällä puhelimeen. Kyseisestä napista voi vastata tulevaan puheluun.

Tästä seuraavina kaiutinta kohti mentäessä ovat FM- ja VOICE -näppäimet. VOICE -näppäimellä pääset ns. Valikkoon, eli voit tehdä asetuksia ja ohjata laitetta puhumalla. FM-näppäimellä kytketään FM-lähetys päälle laitteesta. Käyttäjä voi siis striimata Bluetoothin kautta musiikkia Freewayhin, joka taas jakaa äänen FM-taajuudella auton radion kautta kuunneltavaksi. Äänenlaatu on yllättävän hyvä, joskaan se ei ole aivan CD-tasoista ja usein jopa heikompi kuin oikean radiokanavan lähetys. Kyseessä on ns. pakollinen ominaisuus, joskaan itse en sitä kovin paljoa käyttänyt.

Kaiuttimen kangaspäällisen jälkeen laitteessa on vielä kolme äänenvoimakkuuden säätämiseen tarkoitettua näppäintä: VOL-, MUTE ja VOL+. Eli ääntä vähemmälle, ääni kokonaan pois ja lisää meteliä mökkiin. Mute toimii niin musiikin kuin puheluiden mykistämisessä. Puheluiden kohdalla tuntui mykistyvän niin kuuntelu kuin mikkikin, eli ei voinut jäädä kuuntelemaan toista ja huutelemaan toisen osapuolen kuulematta.

IMG_0208

Jabra Freewayn ominaisuuksia paketin kyljestä silmäillessä ei voi kun ihmetellä miten paljon tämän tyyppiset laitteet ovat kehittyneet viimeisten vuosien aikana. Jo pelkästään hankalista näppäinyhdistelmistä siirtyminen ääniohjaukseen, joka oikeasti toimii, on huomattava harppaus parempaan suuntaan. Jabra Freewaytä ohjataan englanniksi ja käyttöohjeessa oli nippu erilaisia komentoja. Onneksi käytettävissä olevat komennot saa selville myös itse laitteesta, eli manuaalin voi heittää nurkkaan melkeinpä heti kun on tehnyt puhelimensa parituksen Freewayn kanssa.

Jabra Freeway tukee useampaa laitetta, eli sen voi parittaa vaikkapa parille puhelimelle ja tabletille. Freewayhin voi parittaa yhteensä kahdeksan eri laitetta, joskin kerrallaan liitettyinä voi olla vain kaksi laitetta. Ensimmäisen laitteen jälkeen uuden parin voi tehdä yksinkertaisesti painamalla Freewayn VOICE –näppäintä ja sanomalla “pair new device”. Tämän jälkeen voit liittää uuden laitteen muiden jatkoksi.

Laitteeseen voi jättää virtakytkimen päälle, koska se sammuttaa itsensä ns. standby-tilaan. Liitetyn laitteen tullessa kantaman sisään Freeway käynnistyy automaattisesti ja Bluetooth-yhteys on valmis. Akunkeston kannalta suositeltavaa on sammuttaa virtakytkimestä, mutta toisaalta kesto oli vähintäänkin kiitettävä myös virta koko ajan päälle kytkettynä.

Akunkesto tuntui olevan hyvin lähellä Jabran lupaamaa 14 tuntia puhetta ja 40 päivää valmiustilassa. Freewayn akku kesti helposti viikon satunnaisella puheella, noin 3 tunnin elokuvien äänien toistamisella ja valmiustilassa.

Jabra Freewayn kautta voi myös ääniohjata puhelinta, mutta valitettavasti kaikkien puhelimien kanssa ei jokainen komennoista toiminut. Kyseessä on enemmänkin puhelimen puolelta johtuvat yhteensopivuusongelmat -tai yhteensopivuuden puute – kuin Jabran ongelma. Testin aikana tuli kokeiltua laitetta useammankin puhelimen ja tabletin kanssa. Kokeilluista parhaiten yhteensopivia tuntuivat olevan Samsungin SGS 3, Note 2, Motorola RAZR ja HTC One X. Kaikki ovat uusia puhelimia, tuoreilla Androidin versioilla, eli niiltä hyvää tukea odottaisikin. Yllätyksenä Apple iPhone 4S ei tukenut musiikkisoittimen ohjaamista ollenkaan, eivätkä aivan kaikki puheluihin liittyvät komennotkaan toimineet. Myös HTC:n WP7-puhelimen kanssa oli ääniohjauksessa puhelimen päässä tuen puutetta. Freeway ymmärtää käyttökelposella tasolla myös rehdin kotimaisen rally-enklanninkin. Britti-aksentti tuntui menevän paremmin perille kuin kokeillut teksasilainen ja bostonilainen ameriikan vastineet.

Freewayn äänenlaatu yllätti positiivisesti; Aiemmat, vuosien takaiset kokemukset tämän tyyppisistä laitteista toivat mieleen parhaimmillaankin homeisen kurkkupurkin pikantin vivahteen ohuen äänen tunnelmassa. Testin aikana käytinkin Jabran laitetta useammin tabletin kaiuttimena kuin puhelimen handsfreenä. Suurelta osin tämä johtuu tosin siitä, että puhun puhelimessa vähemmän kuin katson elokuvia ja sarjoja tabletilla.

Jabra Freewayn äänenlaatu ei missään nimessä ole täydellinen, mutta laatu on uskomattoman hyvä kun otetaan huomioon minkä kokoisesta kotelosta ja minkä kokoisilla kaiutinelementeillä ääni tuotetaan. Jabra kertoo, että laitteen ääntä parannetaan Virtual Surround Sound -tekniikalla. Mitä ikinä se tarkoittaakaan, se tuntuu toimivan yllättävän hyvin. Parhaimmillaan äänentoisto on suljetussa tilasa, kuten autossa. Suuremmassa ajoneuvossa tosin ääni ei ole aivan yhtä kirkas ja suuremmassa huoneessa ääni kuulostaa hieman tukkoisemmalta kuin henkilöautossa. Tämä kuitenkin kertoo myös sen, että Jabra on panostanut äänentoistossa laatuun sellaisissa olosuhteissa ja tiloissa missä laitetta on tarkoitettukin käytettävän.

Puhelut kuuluvat myös hyvin, musiikin ja elokuvien äänen lisäksi. Jabran kahden mikrofonin jatkoksi on luonnollisesti lisätty hälyäänien poisto, joka tuntuu toimivan hyvin. Maantien äänet ja liikenteen melu eivät välity puhelun läpi, joskin radion ollessa päällä puheohjelmalla, sen äänet puskevat puheluun mukaan, joka on sinänsä ymmärrettävää. Musiikin Jabra suodattaa kohtuullisesti, joskin pätkivästi vaimentaen. On siis edelleen suositeltavaa hiljentää radio puhelun ajaksi.

IMG_0217

Handsfree-käytössä Jabra Freewayn äänenlaatu todettiin kilpailukykyiseksi jopa auton ensiasennus HF-ominaisuuden kanssa. Esimerkiksi Volkswagen Polon tehdasvalmisteisen Bluetooth-yhteyden kanssa yhteys pätki muutaman kerran viikossa kesken käytön, kun taas Jabralla yhteydet pysyivät ongelmitta koko testin ajan.

Jabra Freeway muistaa kertoa puhumalla aina kun virta kytketään päälle tai pois, kun yhteys puhelimeen on luotu tai katkaistu, sekä muissa tuikitärkeissä tilanteissa. Erityisen hauskaa oli kuunnella tuetun puhelimen kanssa laitteen lausuvan suomalaisia nimiä englantilaisella ääntämyksellään.

Jabra on onnistunut muuttamaan ainakin testaajan mielipiteen tämän tyyppisistä laitteista. Lisäksi noin kahdeksankympin hinta ei ole aivan älytön, joskin se karsii satunnaiset käyttäjät tehokkaasti. Todelliseen tarpeeseen ja kovempaan käyttöön hinta ei ole ominaisuuksiin nähden ollenkaan korkea. Jabra Freeway löysi paikkansa aurinkolipasta ja sen otti usein mukaan  myös autosta lähtiessä, koska se toimi myös hyvin ulkoisena Bluetooth-kaiuttimena niin kännykälle kuin tabletillekin. Lisäksi Freewayta vasten nojaamaan asetettu tabletti asettui pöydällä katselun kannalta yllättävänkin mukavaan asentoon. Monikäyttöinen laite siis.

Suurin haaste Jabra Freewayn ja kaltaistensa laitteiden kanssa tulee olemaan totuttelu siihen, että aurinkolipassa roikkuu jotain uutta. Jos ei ole tottunut käyttämään minkäänlaista handsfreetä autoillessa, voi sekin lisätä kynnystä. Itse koen tämän tyyppiset laitteet huomattavasti korvanappeja sun muita sankahässäköitä mukavampana.